18th Nov, 2023 17:00

OstLicht Photo Auction Autumn 2023

 
  Lot 96
 

ERWIN WURM (*1954)
'Jakob, Jakob fat', 1994

Unsold

Lot details

Start price: €4.000

Estimate: €8.000 - €10.000

English:

Chromogenic print, based on film stills, flush-mounted, in good condition. Framed with acrylic glass 103,3 x 164,4 cm. Signed, dated (1994/97) and annotated "Probeexemplar (sample)" in blue ink on the frame back plate. LITERATURE Erwin Wurm, cat. Galerie Krinzinger, Vienna 1996, cover (there titled); Peter Weibel (ed.), Erwin Wurm. Fat Survival. Fat Survival. Behavioral Forms of Sculpture, cat. Neue Galerie Graz, Ostfildern 2002, p. 88 (there dated).

From around 1992, Erwin Wurm worked on a group of textile sculptures, which he initially realised in the form of videos; in them, artist friends can be seen putting on their entire wardrobe on top of each other according to Wurm's instructions. Jakob Gasteiger also underwent this transformation into a ponderously fat figure, who additionally put bread in his mouth to puff up his cheeks. In this work, two video stills are juxtaposed to illustrate the stages at the beginning and end of the process. For various presentations in New York and Europe, he transformed the present "test print" into superhumanly large-dimensioned billboards. With his "Fat Sculptures", which he pursued into recent work phases, Wurm reflected on concepts of art production as well as social aspects of consumer society.

Deutsch:

Chromogener Abzug, basierend auf Filmstills, kaschiert, in gutem Zustand. Unter Plexiglas gerahmt, 103,3 x 164,4 cm. Auf der Rahmen-Rückplatte mit blauer Tinte signiert, datiert 1994/97 u. beschriftet "Probeexemplar". LITERATUR Erwin Wurm, Kat. Galerie Krinzinger, Vienna 1996 (dort betitelt); Peter Weibel (ed.), Erwin Wurm. Handlungsformen der Skulptur, Kat. Neue Galerie Graz, Ostfildern 2002, p. 88 (dort datiert).

Ab etwa 1992 arbeitete Erwin Wurm an einer Werkgruppe von textilen Skulpturen, die er zunächst in Form von Videos umsetzte; darin sind befreundete Künstler zu sehen, die sich nach Wurms Anleitung ihre gesamte Garderobe übereinander anziehen. Diese Verwandlung zur behäbig-dicken Figur erfuhr auch Jakob Gasteiger, der sich zusätzlich Brot in den Mund steckte, um die Wangen aufzublähen. In der vorliegenden Arbeit werden zwei Video-Stills gegenüber bzw. nebeneinander gestellt, die die Stadien zu Beginn und am Ende des Prozesses verdeutlichen. Für verschiedene Präsentationen in New York und Europa setzte er den vorliegenden "Probedruck" in übermenschlich groß-dimensionierte Billboards um. Mit seinen "Fat Sculptures", die er bis in jüngere Werkphasen verfolgt, reflektiert Wurm Konzepte der Kunstproduktion wie auch soziale Aspekte der Konsumgesellschaft.

Size: 100 x 160 cm