18th Nov, 2023 17:00

OstLicht Photo Auction Autumn 2023

 
  Lot 86
 

DUANE MICHALS (*1932)
'Man to Man', USA 1977 (seven-part work)

Unsold

Lot details

Start price: €2.400

Estimate: €4.000 - €5.000

English:

Seven vintage silver prints, each printed on semi-matte paper 12,6 x 17,7 cm, in very good condition. Mounted in three window-mats 40 x 50 cm; six print with small labels with numbers 122-123 and 125 - 128 in red ballpoint pen in the margin, each with photographer's stamp with address "109 East 19 Street, New York City 10003", with "For Reproductions Only, Duane Michals" stamp and several annotations in pencil on the reverse.

1. Label "122" in the margin, numbered "1" on the reverse (mat I) 2. Label "123" in the margin, numbered "2" and "48666 / CI-27 / 47637 / 4" on the reverse (mat I) 3. Numbered "3" and "53953 / C2-22A / 47637 / 6" on the reverse (mat II) 4. Label "125" in the margin, numbered "4" on the reverse (mat II) 5. Label "126" in the margin, numbered "5" and "53953 / C4-15 / 47637 / 4" on the reverse (mat II) 6. Label "127" in the margin, numbered "6" and "48666 / CI-36A / 47637 / 4" on the reverse (mat III) 7. Label "128" in the margin, numbered "7" and "48666 / CI-33A / 47637 / 4" on the reverse (mat III) Duane Michal uses photography to explore identity: he examines states of mind that usually escape perception and yet are formative for the self. From the mid-1960s onwards, he created his photo sequences in which he depicted events and encounters that revolved around the subjects of sexuality, desire, love, death and violence. With usually two "actors", he stages human actions and interactions that do not follow a stringent narrative and thus allow for a variety of readings. "Man to Man" shows an interplay of submissive behaviour and dominance between two men, which is reflected in the dynamics of the individual scenes as well as in the contrast of nudity and a coat as the main prop. PROVENANCE Collection Guliana Scimé

Deutsch:

Sieben Vintage Silbergelatineabzüge, jeweils geprintet auf halbmattem Papier 12,6 x 17,7 cm, in sehr gutem Zustand. In drei Passepartouts mit je 40 x 50 cm montiert; jeweils mit nummerierten Etiketten in den Rändern und rückseitig Fotografenstempel mit Adresse "109 East 19 Street, New York City 10003" sowie "For Reproductions Only, Duane Michals" Stempel und diverse handschriftliche Nummerierungen mit Bleistift.

1. Etikette "122" im Rand, rückseitig num. "1" (PPT I) 2. Etikette "123" im Rand, rückseitig num. "2" and "48666 / CI-27 / 47637 / 4" (PPT I) 3. Rückseitig nummeriert "3" und "53953 / C2-22A / 47637 / 6" (PPT II) 4. Etikette "125" im Rand, rückseitig num. "4" (PPT II) 5. Etikette "126" im Rand, rückseitig num. "5" und "53953 / C4-15 / 47637 / 4" (PPT II) 6. Etikette "127" im Rand, rückseitig num. "6" und "48666 / CI-36A / 47637 / 4" (PPT III) 7. Etikette "128" im Rand, rückseitig num. "7" und "48666 / CI-33A / 47637 / 4" (PPT III) Duane Michal setzt die Fotografie ein, um Identität zu erforschen: er untersucht Befindlichkeiten, die der Wahrnehmung üblicherweise entgehen und dennoch für das Ich prägend sind. Ab Mitte der 1960er Jahre entstehen seine Foto-Sequenzen, in denen er Ereignisse und Begegnungen darstellt, die thematisch um Sexualität, Begehren, Liebe, Tod und Gewalt kreisen. Mit meist zwei "Akteuren" inszeniert er menschliche Handlungen und Interaktionen, die keiner stringenten Narration folgen und damit vielfältige Lesarten erlauben. "Man to Man" zeigt ein Wechselspiel von devotem Verhalten und Dominanz zwischen zwei Männern, das sich in der Dynamik der einzelnen Szenen sowie im Kontrast von Nacktheit und dem Hauptrequisit eines Mantels wiederspiegelt. PROVENIENZ Sammlung Guliana Scimé

Size: 8,5 x 12,9 cm