5th Jun, 2024 18:00

OSTLICHT PHOTO AUCTION SPRING 2024

 
  Lot 7
 

EDWARD STEICHEN (1879–1973)
'Auguste Rodin – The Thinker', Paris 1902

Sold for €1,700


Lot details

Start price: €1.200

Estimate: € 1.800–2.400

English:

Half-tone print (monochrome deep brown), printed in 1905 for "Camera Work 11", mounted on Japanese paper 30,4 x 20,5 cm, in excellent condition. Photographer's signature and date of exposure "MDCCCCII" in the lower negative. LITERATURE Alfred Stieglitz, Camera Work, The Complete Illustrations 1903–1917, Cologne 1997, p. 230.

From 1901, Steichen spent a year working on a portrait of Auguste Rodin (1840–1917), the most important sculptor of his era. His studio was densely packed with blocks of marble as well as clay, plaster and bronze works. Steichen thus combined two negatives: a photograph with the sculpture "The Thinker" and a portrait format with Rodin in front of the marble relief of the "Monument to Victor Hugo", which he used in reverse (the original version was published in Camera Work in 1903). In the combined image, he used painterly effects to suppress the texture of the marble and bronze, thus emphasising the presence of the sculptures as living beings; he thereby succeeded in depicting the sculptor in a symbiotic relationship with the heroic world of his creations. This portrait is considered a major work of Pictorialism and was produced in various techniques; examples can be found in the most important collections of photographic art.

Deutsch:

Halbtonprint (monochrom dunkelbraun), geprintet 1905 für "Camera Work 11", montiert auf Japanpapier 30,4 x 20,5 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Im unteren Negativ Signatur des Fotografen und Aufnahmedatum "MDCCCCII". LITERATUR Alfred Stieglitz, Camera Work, The Complete Illustrations 1903–1917, Köln 1997, S. 230.

Ab 1901 beschäftigte sich Steichen ein Jahr damit, Auguste Rodin (1840–1917), den bedeutendsten Bildhauer seiner Epoche, zu porträtieren. Dessen Atelier war dicht mit Marmorblöcken sowie Ton-, Gips- und Bronze verstellt. Daher kombinierte Steichen zwei Negative: eine Aufnahme mit der Skulptur "Der Denker" und ein Hochformat mit Rodin vor dem Marmorrelief des "Denkmals für Victor Hugo", das er seitenverkehrt verwendete (in originaler Fassung publiziert 1903 in Camera Work). Im kombinierten Bild nutzte er malerische Effekte, um die Textur des Marmors und der Bronze zu unterdrücken und so die Präsenz der Skulpturen als lebendige Wesen hervorzuheben; damit gelang es ihm, den Bildhauer in symbiotischer Beziehung zur heroischen Welt seiner Schöpfungen darzustellen. Dieses Porträt gilt als ein Hauptwerk des Piktorialismus und wurde in verschiedenen Techniken produziert, Exemplare befinden sich in den bedeutendsten Sammlungen fotografischer Kunst.

Size: 14,7 x 18,4 cm