5th Jun, 2024 18:00

OSTLICHT PHOTO AUCTION SPRING 2024

 
  Lot 57
 

WERNER BISCHOF (1916–1954)
Skull of a bison, Switzerland 1941

Sold for €1,400


Lot details

Start price: €1.400

Estimate: € 2.500–3.000

English:

Vintage silver print on single-weight glossy Agfa-Brovira paper, in very good condition. Photographer's credit stamp and his handwritten address in Zurich, as well as titled in German "Schädel eines Bisons" in ink on the reverse. PROVENANCE Collection of Lou Parella, co-editor of "U.S. Camera" magazine. LITERATURE Marco Bischof, Simon Maurer et al. (eds.), Werner Bischof. Bilder, Zurich 2006, ill. 29; Werner Bischof, 24 Bilder, portfolio ed. by L.M. Kohler, Bern 1947, n. p.

Before Werner Bischof turned to photojournalism after the Second World War, he devoted himself to studio work as a fashion and advertising photographer and, as a freelancer, primarily to still lifes. Until the 1940s, his work was characterised by calm, formally perfect images in which the design principles of his teacher at the Zurich School of Arts and Crafts, Hans Finsler, continued to have an impact. From 1942, Bischof published his first pictures in the monthly magazine "Du", including this impressive shot of a bison skull on a sandy ground, which also appeared in the "U.S. Camera". The enigmatic shadow and the footprint recognisable in it reveal the influence of Surrealism; the print on offer is a rare collector's item.

* Fully Taxed

Deutsch:

Vintage-Silbergelatineabzug auf glänzendem "single-weight" Papier, in sehr gutem Zustand. Rückseitig Fotografenstempel, vom Fotografen handschriftlich betitelt "Schädel eines Bisons" und Adressnotiz mit Tinte. PROVENIENZ Sammlung von Lou Parella, Mit-Herausgeber der Zeitschrift "U.S. Camera". LITERATUR Marco Bischof, Simon Maurer et al. (Hg.), Werner Bischof. Bilder, Zürich 2006, Abb. 29; Werner Bischof, 24 Bilder, portfolio hg. von L.M. Kohler, Bern 1947, o. P.

Bevor sich Werner Bischof nach dem Zweiten Weltkrieg dem Fotojournalismus zuwandte, widmete er sich als Mode- und Werbefotograf der Studioarbeit und als Freischaffender vor allem dem Stillleben. Bis in die 1940er Jahre war sein Werk durch ruhige, formal perfekte Bilder gekennzeichnet, in denen die Gestaltungsprinzipien seines Lehrers an der Zürcher Kunstgewerbeschule Hans Finsler fortwirkten. Ab 1942 publizierte Bischof seine ersten Bilder in der Monatszeitschrift "Du", darunter diese eindrucksvolle Aufnahme eines Bisonschädels auf sandigem Untergrund, die er auch in der "U.S. Camera" veröffentlichte. Der enigmatische Schatten und der darin erkennbare Fußabdruck lassen den Einfluss des Surrealismus erkennen; der angebotene Abzug ist ein seltenes Sammlerstück.

* Vollbesteuert

Size: 30,5 x 24 cm