18th Nov, 2023 17:00

OstLicht Photo Auction Autumn 2023

 
  Lot 53
 

WEEGEE, ARTHUR FELLIG (1899–1968)
'The Critic', New York City, November 1943

Sold for €1,500


Lot details

Start price: €1.400

Estimate: €2.400 - €3.000

English:

Gelatin silver print, printed in the 1980s on double-weight semi-matte paper 20,4 x 25,3 cm, in excellent condition. Photographer's stamp with address "451 W. 47 Street, New York" on the reverse. LITERATUR Weegee, The naked City, New York 1945, p. 131 (titled). PROVENANCE From the collection of Hans-Jürgen Burkard, Hamburg.

Weegee became famous for his night-time shots of accidents, murders, homeless people and outlaws. A harsh lighting style with frightening immediacy and drastic realism characterises his images. "The Critic" is one of his most published photographs and shows the class differences between New York high society and the working class population. It was taken in front of the Metropolitan Opera, where two dressed-up, wealthy old patrons of the house are striding towards the entrance. Suddenly, a poorly dressed woman stands next to them, pressing her handbag convulsively against her body as if it contained all her belongings. This is the moment when Weegee presses the shutter release and thus snatches a symbol of social conditions from reality. However, he had the lady in the cheap coat specially recruited beforehand, allegedly also "bottled", in order to consciously stage this contrast.

Deutsch:

Silbergelatineabzug, geprintet in den 1980er Jahren auf halbmattem "double-weight" Papier 20,4 x 25,3 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Rückseitig Fotografenstempel mit Adresse "451 W. 47 Street, New York". LITERATUR Weegee, The naked City, New York 1945, S. 131 (dort betitelt). PROVENIENZ Aus der Sammlung von Hans-Jürgen Burkard, Hamburg.

Weegee wurde durch seine nächtlichen Aufnahmen von Unfällen, Morden, Obdachlosen und Outlaws berühmt. Eine harte Lichtführung mit erschreckender Unmittelbarkeit und drastischem Realismus zeichnet seine Bilder aus. "The Critic" zählt zu seinen meist publizierten Fotografien und zeigt die Klassenunterschiede zwischen der New Yorker High Society und der Arbeiterbevölkerung. Es entstand vor der Metropolitan Opera, wo zwei herausgeputzte, wohlhabende Mäzeninnen des Hauses dem Eingang entgegen schreiten. Daneben steht unvermittelt eine ärmlich gekleidete Frau, die ihre Handtasche krampfhaft an den Körper drückt, als seien darin alle ihre Habseligkeiten. Das ist der Moment, in dem Weegee auf den Auslöser drückt und damit der Wirklichkeit ein Sinnbild der gesellschaftlichen Verhältnisse entreißt. Allerdings ließ er die Dame im billigen Mantel vorher extra anwerben, angeblich auch "abfüllen", um diese Kontrastierung bewusst zu inszenieren.

Size: 18,4 x 20,5 cm