18th Nov, 2023 17:00

OstLicht Photo Auction Autumn 2023

 
  Lot 35
 

WERNER MANTZ (1901–1983)
Ten photographs, Cologne 1927–1935

Sold for €16,000


Lot details

Start price: €8.000

Estimate: €12.000 - €16.000

English:

10 Gelatin silver prints, printed in 1977 on semi-matte paper, each flush-mounted on original cardboard 42,9 x 32,5 cm, in excellent condition. Each signed by the photographer in pencil on the card below the image at right, dated at left, edition number in ink "ap 5/5" on the reverse. LITERATURE Maria Morris Hambourg and Christopher Phillips, The New Vision: Photography Between the World Wars, cat. Metropolitan Museum of Art, New York 1989, p. 78–9.

1. "Kölnische Zeitung" building at night, Cologne 1928 (16,6 x 21,4 cm) 2. Staircase Ursuliner Lyzeum, Cologne 1928 (22 x 15,6 cm) 3. Kalkerfeld Settlement, Facade, Cologne 1928 (22,5 x 12,8 cm) 4. Kalkerfeld Settlement, Entrance, Cologne 1928 (22,8 x 16,8 cm) 5. Title of WDR-radio programme (eggs), Cologne 1928 (22,5 x 16,6 cm) 6. Atrium of the "Gebrüder Sinn" department store, Gelsenkirchen 1928 (21,4 x 16,8 cm) 7. Shadow on ground paving, 1928 (21,8 x 16,9 cm) 8. Interior with Chair, Cologne 1928 (16,7 x 21,4 cm) 9. Bridge, 1927 (16,5 x 22,5 cm) 10. Communion Bench, 1935 (22,6 x 16,8 cm) This Portfolio of ten black and white gelatin silver prints that were selected by Mantz towards the end of his life, represent his finest works. The prints were produced by Mantz and edited by Wilhelm Schürmann and Rudolf Kicken in an edition of twenty-five plus five artist's proofs (the two Berlin gallerists had just organised a successful show with Mantz in Aachen). Prints from this portfolio are held at famous collections, such as MoMA New York or Tate London.

Deutsch:

10 Silbergelatineabzüge, geprintet 1977 auf halbmattem Papier, jeweils auf originalen Untersatzkarton 42,9 x 32,5 cm kaschiert, in ausgezeichnetem Zustand. Vom Fotografen mit Bleistift jeweils am Karton unterhalb des Bildes rechts signiert und links datiert, rückseitig mit Tinte handschriftlicher Editionsvermerk "ap 5/5". LITERATUR Maria Morris Hambourg und Christopher Phillips, The New Vision: Photography Between the World Wars, Kat. Metropolitan Museum of Art, New York 1989, S. 78–9.

1. Gebäude der "Kölnischen Zeitung" nachts, Köln 1928 (16,6 x 21,4 cm) 2. Treppenhaus des Ursuliner Lyzeum, Köln 1928 (22 x 15,6 cm) 3. Kalkerfeld Siedlung, Fassade, Köln 1928 (22,5 x 12,8 cm) 4. Kalkerfeld Siedlung, Eingang, Köln 1928 (22,8 x 16,8 cm) 5. Logo des WDR-Radiosenders (Hühnereier), Köln 1928 (22,5 x 16,6 cm) 6. Lichthof des Kaufhauses "Gebrüder Sinn", Gelsenkirchen 1928 (21,4 x 16,8 cm) 7. Schatten auf Pflasterboden, 1928 (21,8 x 16,9 cm) 8. Interior mit Sessel, Köln 1928 (16,7 x 21,4 cm) 9. Brücke, 1927 (16,5 x 22,5 cm) 10. Kommunionsbänke, 1935 (22,6 x 16,8 cm) Diese zehn Schwarz-Weiß-Fotografien, die Mantz gegen Ende seines Lebens auswählte, repräsentiert seine besten Arbeiten. Die Abzüge wurden von Mantz hergestellt und von Wilhelm Schürmann und Rudolf Kicken in einer Auflage von fünfundzwanzig Exemplaren plus fünf Künstlerabzügen herausgegeben (die beiden Berliner Galeristen hatten gerade eine erfolgreiche Ausstellung mit Mantz in Aachen organisiert). Prints aus genau dieser Edition befinden sich in berühmten Sammlungen wie dem MoMA New York oder der Tate London.

Size: c. 22 x 16,5 cm