Sold for €5,500
Start price: €4.000
Estimate: € 7.000–9.000
English:
Gelatin silver print, printed 1990 by Gerd Sander on double-weight semi-matte paper, in perfect condition. Blindstamped "Aug. Sander Köln Lindenthal" in the lower left, signed and dated by Gerd Sander in pencil on the reverse, copyright and "August Sander Menschen des 20. Jahrhunderts" edition stamp with handwritten notations and edition no. "3/12" also on the reverse. LITERATURE Gunther Sander, Ulrich Keller (eds.), August Sander, Menschen des 20. Jahrhunderts, Munich 1980, p. 349; Manfred Heiting (ed.), August Sander 1876-1964, Cologne 1999, p. 137. Sander's approach to his subjects, a mixture of sensitivity and sociological objectivity, is particularly evident in this motif: framed by the geometric order of the picture frame and the caravan window, the girl stands on the threshold between a dark interior and the bright outside world – a dynamic reminiscent of the camera's mechanism of reproducing an image through light. The child looks at the photographer (and thus the viewers) as if she were watching him. With her fingers she clutches a door key – perhaps she is about to step into the light, perhaps she is removing the key to protect herself from intruders. The iconic motif is in renowned museum collections, including the Metropolitan Museum New York. The print offered here is of exceptional quality.
Deutsch:
Silbergelatineabzug, geprintet 1990 auf halbmattem "double-weight" Papier 57,9 x 44,4 cm, in perfektem Zustand. Links unten "Aug. Sander Köln Lindenthal" Blindstempel, rückseitig mit Bleistift signiert und datiert von Gerd Sander, rückseitig außerdem Editionsstempel "August Sander Menschen des 20. Jahrhunderts" mit handschriftlichen Informationen sowie Editonsvermerk "3/12". LITERATUR Gunther Sander, Ulrich Keller (Hg.), August Sander, Menschen des 20. Jahrhunderts, München 1980, S. 349; Manfred Heiting (Hg.), August Sander 1876-1964, Köln 1999, S. 137. Sanders von Sensibilität und soziologischer Objektivität gekennzeichnete Herangehensweise wird in diesem Motiv besonders deutlich: Eingefasst von der geometrischen Ordnung des Bildformats und des Wohnwagenfensters steht das Mädchen an der Schwelle zwischen einem dunklen Innenraum und der hellen Außenwelt – eine Dynamik, die an den Mechanismus der Kamera erinnert, ein Bild durch Licht wiederzugeben. Das Kind blickt den Fotografen (und damit die Betrachtenden) an, als würde es ihn beobachten. Mit den Fingern umfasst es einen Türschlüssel – vielleicht ist es dabei, ins Licht zu treten, vielleicht zieht es den Schlüssel ab, um sich vor Eindringlingen zu schützen. Das ikonische Motiv befindet sich in renommierten Museumssammlungen, unter anderem im Metropolitan Museum New York. Der hier angebotene Abzug ist von außergewöhnlicher Qualität.
Size: 57,9 x 44,4 cm