Sold for €30,000
Start price: €18.000
Estimate: € 30.000–40.000
English:
Vintage silver print, sepia-toned, double-weight matte paper, mounted on original cardboard 34,5 x 31 cm, in excellent condition. Original wooden frame. Photographer's handwritten signature "Bragaglia ROMA" in ink in the image at lower left, his pictorial name stamp in blue ink on the reverse of the print, his label "Servizio Fotografico del teatro degli indipendenti, Via Avignonesi N. 8, Roma 104" on the reverse of the mount. PROVENANCE Acquired by the actual owner from estate of Luigi Freddi (1895–1977), founder of the "Centro Sperimentale di cinematografia" and "Cinecittà" in Rome, where Bragaglia worked. LITERATURE Anton Giulio Bragaglia, Fotodinamismo Futurista, Torino 1970, ill. 6; Giovanni Lista, Fotografia Futurista, Milan 2015, p. 22. In 1910, Anton Giulio Bragaglia, together with his younger brother Arturo, began to develop a photographic technique to capture sequences of movement in long exposures, the futuristic "Fotodinamismo". This was not about an analysis of movement (as with Marey's chronophotography), but about doing justice to the aesthetic value of the trace of movement. The aim was to show the oscillations of the 'élan vital' as a dynamic flow, as it is invisible in perception. In "The Slap" this concerns both the gesture of the lunger and the fall of the slapped. In the founding manifesto of Futurism in 1909, Marinetti had praised the slap in addition to the fist - as a polemic-provocative attack on the "thought-heavy immobility of traditional art". Bragaglia's original print is a rare collector's item from an Italian private collection and has museum quality as a central work of Futurist photography.
Deutsch:
Vintage-Silbergelatineabzug auf mattem, sepia-getontem "double-weight" Papier, montiert am originalen Untersatzkarton 34,5 x 31 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Originaler Holzrahmen. Signiert "Bragaglia ROMA" mit schwarzer Tinte im Bild links unten, rückseitig am Abzug Fotografenstempel in blauer Tinte, Aufkleber "Servizio Fotografico del teatro degli indipendenti, Via Avignonesi N. 8, Roma 104" auf der Rückseite des Kartons. PROVENIENZ Vom aktuellen Besitzer erworben aus dem Nachlass von Luigi Freddi (1895–1977), Gründer von "Centro Sperimentale di cinematografia" und "Cinecittà", wo Bragaglia arbeitete. LITERATUR Anton Giulio Bragaglia, Fotodinamismo Futurista, Torin 1970, ill. 6; Giovanni Lista, Fotografia Futurista, Mailand 2015, S. 22. 1910 begann Anton Giulio Bragaglia zusammen mit seinem jüngeren Bruder Arturo eine fotografische Technik zu entwickeln, um Bewegungsabläufe in Langzeitbelichtungen festzuhalten, den futuristischen "Fotodinamismo". Dabei ging es um keine fotografische Analyse von Bewegung (wie bei Mareys Chronophotographie), sondern darum, dem ästhetischen Wert der Bewegungsspur gerecht zu werden. Ziel war die Darstellung der Schwingungen des "élan vital" als einen dynamischen Fluß, wie er in der Wahrnehmung unsichtbar ist. In "Die Ohrfeige" betrifft dies sowohl die Geste des Ausholenden als auch den Fall des Geohrfeigten. Im Gründungsmanifest des Futurismus hatte Marinetti 1909 neben dem Faustschlag auch die Ohrfeige gepriesen – als polemisch-provokativen Angriff auf die "gedankenschwere Unbeweglichkeit der traditionellen Kunst". Bragaglias Originalabzug ist ein seltenes Sammlerstück aus einer italienischen Privatsammlung und hat als zentrales Werk futuristischer Fotografie museale Qualität.
Size: 16 x 22,6 cm