Sold for €10,000
Start price: €5.000
Estimate: € 8.000–10.000
English:
Gelatin silver print, printed 1989 on double-weight semi-matte paper 60,5 x 50,7 cm, in excellent condition. From original "In our Time" exhibition set. Photographer's stamp on the reverse. LITERATURE William Manchester (ed.), In our Time. The world as seen by Magnum photographers, London 1989, p. 377; Tobia Bezzola (ed.), Henri Cartier-Bresson und Alberto Giacometti, Zurich 2005. Henri Cartier-Bresson became friends with Alberto Giacometti in the mid-1930s and photographed him repeatedly over three decades. The most famous picture shows the important sculptor setting up an exhibition amidst his stick-thin, ghostly sculptures with only hinted faces, which became symbols of the Conditio Humana after the Second World War. While Giacometti depicts women statically resting in themselves (in the picture: "Standing Woman VI"), his male figures are always in motion, such as "Striding Man II", who in the left foreground seems to be entering Cartier-Bresson's picture frame. With his sense for the decisive moment, Cartier-Bresson also captured the sculptor as a hurriedly striding man, whereby the blurring of movement alludes to the texture of the sculptures; at the same time, the figure of the sculptor is so precisely inserted between his works as if the photographer had measured the graphic composition before shuttering.
*Fully Taxed.
Deutsch:
Silbergelatineabzug, geprintet 1989 auf halbmattem "double-weight" Papier 60,5 x 50,7 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Aus originalem "In our Time" Ausstellungsset. Magnum-Ausstellungsblindstempel im unteren Rand rechts, rückseitig Fotografenstempel. LITERATUR William Manchester (Hg.), In our Time. The world as seen by Magnum photographers, London 1989, S. 377; Tobia Bezzola (Hg.), Henri Cartier-Bresson und Alberto Giacometti, Zürich 2005. Henri Cartier-Bresson befreundete sich Mitte der 1930er Jahre mit Alberto Giacometti und fotografierte ihn über drei Jahrzehnte immer wieder. Die bekannteste Aufnahme zeigt den bedeutenden Bildhauer beim Aufbau einer Ausstellung inmitten seiner stabdünnen, gespenstischen Skulpturen mit nur angedeuteten Gesichtern, die nach dem zweiten Weltkrieg zu Sinnbildern der Conditio Humana wurden. Während Giacometti Frauen statisch in-sich-ruhend darstellt (im Bild: "Stehende Frau VI"), sind seine männlichen Figuren immer in Bewegung, wie "Schreitender Mann II", der im linken Vordergrund eben Cartier-Bressons Bildausschnitt zu betreten scheint. Mit seinem Gespür für den entscheidenden Moment erfasste Cartier-Bresson den Bildhauer ebenfalls als eilig Schreitenden, wobei die Bewegungsunschärfe auf die Textur der Skulpturen anspielt; zugleich ist die Figur des Bildhauers so passgenau zwischen seine Werke eingefügt, als hätte der Fotograf die grafische Komposition vor dem Auslösen vermessen.
*Vollbesteuert.
Size: 56 x 37,6 cm